Fenntartható fejlődés gyakorlati szemmel

aspirin.jpgAusztrál kutatók szerint elősegítheti az időskori látásvesztést a rendszeres aszpirinfogyasztás. A rendszeres, heti legalább egy tabletta aszpirin fogyasztása elősegítheti az időskori látásvesztést - derítették ki 15 éves adatok elemzésével ausztrál kutatók, akiknek a tanulmánya a JAMA Internal Medicine legújabb számában látott napvilágot.

A világon jelenleg évi százmilliárd tabletta aszpirin fogy, amelyet szívrohamok és agyi érkatasztrófa (stroke) megelőzésére írnak fel az orvosok. Egy európai tanulmány szerzői 2011-ben arra a következtetésre jutottak, hogy azoknál az idős embereknél, akik naponta szedik az aszpirint, kétszer nagyobb a valószínűsége a szemfenéki sárgafolt (macula lutea) elfajulásának, mint akik nem szedik a készítményt.

A Sydneyi Egyetem kutatói Csie-csin Vang vezetésével 2389 negyvenöt évesnél idősebb egyén adatait elemezték, közülük 257 hetente legalább egy szem aszpirint vett be. A rendszeres aszpirinfogyasztók 5,8 százalékánál alakult ki makuladegeneráció (macula degeneratio) - azon belül 63 alanynál észlelték a szembetegség legsúlyosabb változatát, a makuladegeneráció nedves alakját -, míg a készítményt nem szedők körében az arány 2,3 százalék volt.

"A rendszeres aszpirinfogyasztás növeli az időskori makuladegeneráció nedves alakja kialakulásának veszélyét, függetlenül a szív- és érrendszeri betegségektől és a dohányzástól" - hangsúlyozzák a Sydneyi Egyetem kutatói, hozzátéve azonban, nem rendelkeznek elég bizonyítékkal arra nézve, hogy valóban az aszpirin okolható-e a szembetegségért. "Még mindig az adatgyűjtésnél tartunk" - jegyezte meg Vang.

A cikk szerkesztőségi kommentárjának szerzői rámutattak, hogy a korábbi, az aszpirinfogyasztás és a látásvesztés közötti esetleges összefüggést vizsgáló kutatások vegyes eredménnyel zárultak. Így a vizsgálatok nem bizonyultak elég meggyőzőnek ahhoz, hogy az orvosok lemondjanak az aszpirin alkalmazásáról, különösen figyelembe véve a készítmény hatékonyságát a szívrohamok és agyi érkatasztrófa megelőzésében.

"Minden egyes esetben az adott beteg egészségi állapotát figyelembe véve kell vizsgálni a készítmény alkalmazásának előnyeit és esetleges hátrányait" - állapította meg a kommentár.

(Forrás: MTI)

Forrás: http://www.veddamagyart.info/eletmod/5440-a-rendszeres-aszpirinfogyasztas-idoskori-latasveszteshez-vezethet

 

Köszönjük

Hogy megosztod az oldal tartalmát mással is...